tisdag 17 september 2013

Anpassa din inkorg i Google Mail

Vi har nyligen gått över från First Class till Google Apps for Education här i Malmö och många lärare undrar hur man kan organisera sin inkorg på ett bra sätt. Särskilt efterlyst är en motsvarighet till mapparna man kunde skapa i sin inkorg. Här visar jag på två sätt att få lite ordning i flödet av information!

Skapa etiketter/ mappar i inkorgen!



Skapa flikar i inkorgen!

4 kommentarer:

  1. Hur har ni resonerat vad gäller användande av google Drive och elevernas integritet i Malmö? Jag är själv samhällslärare och har ofta använt google drive innan Snowdens avslöjanden. Nu känns det ju omöjligt att be elever att skriva om sina åsikter kring politik och världshändelser på Drive. Det måste ju vara riktigt intressanta uppgifter för alla säkerhetstjänster som letar efter radikala unga människor.
    Tänk om man skulle be eleverna att bevaka och skriva om nyheterna i veckan i ett delat dokument. Så kommer ett attentat mot någon amerikansk beskickning någonstans och en av eleverna resonerar förstående för att "folket" slår tillbaka mot USA. Kanske länkar han till ett antal radikala sidor. Visst skulle det kännas nervöst när man vet att NSA:s spindlar letar efter sådant?
    Kan skolan verkligen lämna ut sina elevers åsikter så? På många skolor är det dessutom obligatoriskt för eleverna att skriva i apps och för att bli godkänd i t.ex. samhällskunskap måste man ju resonera politiskt. För att bli godkänd i svensk skola krävs det alltså plötsligt att ungdomarna låter registrera sina politiska åsikter hos främmande makts säkerhetstjänst. Jag tycker det är jätteproblematiskt. Hur tänker du - eller ni om detta?

    SvaraRadera
  2. Hej Lars!

    Jag har inte glömt bort dig:) Jag har lyft frågan för att höra hur de chefer som sagt ja till GAFS resonerat. Edward Jensingers spontana kommenter var att: "Det är skillnad på vanligt Google konto, Google Engerprise och Google Apps for Education. Malmö stad äger informationen i GAFE." Joakim Norbäck är nog den i Malmö som har bäst koll på det här. Jag får be att återkomma om jag får ngt mer svar.

    Hälsningar, Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar med spänning :) Om Malmö Stad äger informationen i GAFE eller inte spelar ju ingen roll i relation till PRISM, eller hur? Om man läser på http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/google-apps-malmo/ så handlar alla betänkligheter om PUL och stadsjuristen blir nöjd den 23/1 2013 med det nya avtalsförslaget. Det är ca 5 månader INNAN Snowdens avslöjanden. Jag är ju alltså mest nyfiken på hur man resonerar EFTER avslöjandena om PRISM o a övervakningar/spionverktyg. Jensingers svar känns som ett svar som dög och var relevant innan men inte längre.
      Hur resonerar ni i lärarrummen? Finns det etiska betänkligheter kring att lämna ut eleverna i lärarkåren?
      Det är svåra saker. Det bedrägliga är ju att de här tjänsterna (och Chromebook!) är så himla användarvänliga och bedrägligt billiga att det är svårt att låta bli.

      Radera
  3. (jag är osäker på om en tidigare version av mitt svar gick iväg eller om det försvann i Cyberspace?) Nåväl: Att Malmö Stad äger informationen i GAFE är ju egentligen bara intressant i relation till PUL och den diskussion som varit kring personuppgifter. Det var ju i januari Malmös Stadsjurist gav grönt ljus. I relation till PRISM och annan NSA övervakning betyder ju det "egna ägandet" ingenting, eller hur?
    Det ska bli intressant att höra vad de svarar nu och jag hoppas att svaret faktiskt relaterar till den nya situation som uppkommit i och med Snowdens avslöjanden.
    Det är en mycket svår fråga att förhålla sig till, inte minst eftersom tjänsterna som erbjuds är så bedrägligt användarvänliga, administrationsvänliga och gratis. Det är svårt att tacka nej då...
    Hur resonerar ni i lärarrummet? Finns det lärare som har etiska tvivel om att lämna ut eleverna och ibland väljer bort apps?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...