I dagarna har nämligen det slutgiltiga utlåtandet från Malmö stads jurister kommit och summan av kardemumman är att lagen inte tillåter att vi tecknar avtal med Google för att använda deras lärplattform Google Apps Education. Lagen tillåter inte heller att vi uppmanar eleverna att skapa konton hos Google för att använda deras tjänster och verktyg i undervisningen. Vill man läsa mer i detalj vilka utlåtanden juristerna har gjort och hur en (driven, framtidsorienterad) skolledare ser på detta kan man med fördel läsa Edward Jensingers inlägg i frågan.
Inte använda Googles tjänster i undervisningen.
Förutom alla de praktiska fördelar Google ger i skolans vardag, och förutom att Googles tjänster gör det möjligt att förverkliga och understödja nytänkande, relevant och kreativ undervisning, så är det ju så att jag faktiskt enligt läroplanen är skyldig att ge mina elever digital kompetens. Digital kompetens är också en av de åtta centrala kompetenserna som EU har formulerat. Så jag upprepar:
Inte använda Googles tjänster i undervisningen?
Jag vet inte riktigt vilken metafor jag ska använda för att på ett rättvist sätt visa hur bisarrt detta ter sig för mig. Vi ska lära oss laga sushi, men ni får inte använda fisk? Vi ska lära oss simma, men ni får inte hoppa i vattnet? Google erbjuder ett oöverträffat smörgåsbord av tjänster som alla har enkla, intuitiva, smarta gränssnitt och är integrerade med varandra och webben runtomkring. Och ett konto täcker in allt. Det finns ingen annan enskild tjänst som kan mäta sig med det Google erbjuder, men inte ens om man plockar ihop ett potpurri av allt webben har att erbjuda (det som finns kvar att använda om man följer lagstiftningen som naturligtvis påverkar även andra tjänster) skulle man uppnå samma kvalitet och användarvänlighet.
När jag frustreras och vill ha hjälp i mitt yrkesliv finns det ett ställe jag alltid beger mig till - Twitter! Det gjorde jag också igår. Här följer ett axplock av de röster som hördes där.
Förutom alla de frågor som lyftes, och de hejarop som hördes, blev det rätt snabbt tydligt att många skolor i Sverige använder Google Apps, trots att det enligt juristerna här i Malmö står i strid med lagen.
Jag har fullt förtroende för våra juristers kompetens, och kan inte tänka mig att juristerna i Västervik, eller Sollentuna, Stockholm och Borlänge är några dönickar de heller. Felet ligger någon annanstans och på en annan nivå. Därför vill jag, efter att ha bedrivit undervisning med hjälp av IKT i ett antal år, nu säga följande:
Föråldrad eller tvetydig lagstiftning,
kan inte diktera hur undervisningen
ska se ut i ett modernt klassrum.
Med det sagt förlikar jag mig själv med situationen. Det ingår inte i mitt uppdrag att lagstifta. Mitt uppdrag är att ge mina elever en relevant, och utvecklande undervisning i enlighet med läroplanen, och det tänker jag fortsätta göra.
Fler skolor kommer att sälla sig till de som redan använder Google Apps och andra tjänster som står i strid med lagen eller befinner sig i dess gråzoner, men det torde vara klart för de flesta att inget samhälle vill hamna i en situation där lagen befinns vara så bisarr och oförenlig med praxis att den inte upplevs som nödvändig att följa. Därför är det av yttersta vikt att de tjänstemän som ansvarar för och har mandat att ändra på lagstiftningen som rör PUL och molntjänster agerar med största skyndsamhet. Det vill säga: nu.
Mycket bra skrivet, Camilla! Lagstiftningen går efter Lgr 1869 - dags att anpassa den efter dagens undervisningsverklighet!
SvaraRaderaVäl skrivet. Bor i Sollentuna och ser hur smidigt mina döttrar har det med GoogleApps jämfört med mången andra skolsystem. Läste Googlekoden i jul, klart läsvärd - ger visst perspektiv på tillvaron.
SvaraRadera"får får inte får, får får lamm..."
Tack Karin och Magnus! Har också läst Googlekoden:)
SvaraRaderaFortfarande inte övertygad om juristernas tolkning... Har diskuterat detta med vår universitetsledning. Fattar inte. Kanske är jag dum, men ingen verkar kunna säga klart och tydligt vad det är som inte fungerar för oss som universitet. Vi har Google Apps FE för studenterna, men inte för våra lärare/föreläsare. Skälen som angetts har ändrats med tiden.
SvaraRaderaFortfarande inte övertygad av juristernas tolkning... Framförallt undrar jag vad som skulle hända om man VERKLIGEN tolkade lagen så hårt. Vad skulle hända med all information som vi skickar via alla andra medel. Kan vi som skola/kommun VERKLIGEN redogöra för alla led som informationen tar? Vilket verkar vara problemet... Det finns en story begraven här som bör se dagens ljus.
SvaraRaderaJag ställer mig samma frågor som du Mattias! Särskilt efter den här artikeln i morse som sannerligen verkar öppna upp! http://www.idg.se/2.1085/1.488023/microsoft-bommar-statligt-molnavtal
SvaraRadera