torsdag 20 oktober 2011

Få koncentrationen att funka med dator i klassrummet

Från kollegor, projektarbeten och nu senast på UnosUnos dragning om vad en-till -en-datorer har inneburit för eleverna i klassrummet, återkommer något många är frustrerade över: Facebook, Facebook, spel, Facebook. Eleverna gör inte vad de ska med datorerna och maskinerna blir snarare energitjuvar för både elever och lärare, än en hjälp att uppnå högre mål.

Själv känner jag naturligtvis igen det här, men tycker ändå att jag har fått det att fungera. Följande vill jag särskilt lyfta fram som viktiga strategier för att få det att fungera i klassrummet.

Tydliga instruktioner

Det allra viktigaste är att aldrig låta eleverna "surfa fritt" eller leta information "på nätet". Om du själv hade varit vilse i ett oändligt landskap eller inte vetat riktigt var du skulle eller vad du skulle göra där - hade inte du gärna vandrat till det ställe där alla dina vänner var och du kände dig hemma? Enter Facebook.

Originalbild av Louis Argerich on Flickr (CC BY 2.0) Redigerat av mig.
Naturligtvis är det bra för eleverna att träna på att söka bra information på webben, men alla uppgifter behöver inte innebära att de ska göra det. Det är tvärtom bättre att göra detta vid särskilda tillfällen där eleverna också har fått undervisning och redskap för just det ändamålet. Om det inte är själva informationssökandet som är syftet med uppgiften är det bättre att läraren visar eleverna var det ska ta vägen, berättar vad de ska göra där, och varför de ska göra det.

Ska lektionen spenderas på webben är det också viktigt att uppgiften presenteras digitalt med länkar till alla ställen eleverna ska besöka så att de inte behöver leta upp dem. Det sparar mycket tid, och förhindrar att eleverna kommer på villovägar.

Här är ett exempel på en lektion i engelska med styrda övningar på Internet: Dante's Hell

Ha uppsikt över skärmarna 

När eleverna arbetade med papper och man vill se vad de gjorde hade man bra översikt framifrån. Nu måste läraren röra sig mycket bakom eleverna för att se vad de arbetar med. Att sitta på en bänk längst bak i klassrummet och beskåda arbetet kan vara väldigt avslöjande, och hjälper också en del elever att hålla sig till arbetet i stället för att frestas iväg på annat.


För att läraren lätt ska kunna avgöra vad eleverna gör genom att skymta deras skärmar måste man ha rört sig lite på webben, och veta hur olika sidor ser ut. Det gäller alltså att orientera sig på webben. Om läraren är vilse där, är det inte konstigt att eleverna också blir det. När det gäller att ha uppsikt över vad eleverna gör finns det ännu en fördel med att ge eleverna tydliga instruktioner som styr nätvandringen. Om du vet var de ska vara, vet du ju också hur där ser ut och du kan lätt se om eleverna gör vad de ska.

Nedan ser du skärmklipp från ett par stora sajter som elever ofta besöker, och som är lätta att känna igen även på håll.


Youtube! Loggan finns uppe i vänstra hörnet. Stor video till vänster och reklam och små tumnaglar av videoklipp i en kolumn till höger. Eleverna använder Youtube för att lyssna på musik, men också för att hitta instruktionsvideos. En elev som skulle hålla tal om cricket och inte förstod reglerna när han läste om dem (who would??) begav sig till Youtube för att se hur det gick till. Smart!


Spotify - musik på nätet! Skärm i svart och grått med verktyg i kolumn till vänster och låtlista i stora fältet högerut. Lätt att känna igen! Här kan elever verkligen förbereda spellistor att lyssna på, på lektionerna när det är läge för det. Spellistan går sedan av sig själv medan eleven jobbar med annat och de kan sköta paus/play etc. genom genvägar på tangentbordet. Praktiskt!


Facebook. Ingen vidare presentation nödvändig? Blått och vitt. Ligger ofta i bakgrunden på en flik. Eleven kan se på fliken om de får meddelanden eller chattmeddelanden, och lockas då ofta iväg för att läsa och svara. Jag brukar be eleverna klicka bort fliken på mina vandringar runt klassrummet.

Det konstruktiva tjatet

Sedan är det envisa, tydliga, men vänliga påminnelser som gäller. Och man får inte ge upp. Viktigt är dock att prata med eleverna om funktionen av att man påminner dem. Det tas emot annorlunda om man är överens om att lärarens syfte med påminnelserna är att hjälpa eleverna att koncentrera sig, snarare än att kontrollera dem.

För elever som själv upplever att Facebook lockar dem för mycket kan det vara bra att tipsa dem om att inte ha Facebook som startsida (t.ex. när man klickar på hemknappen, eller när man öppnar en ny flik) eller genväg. Surfare är lata, och ett par klick istället för ett kan göra skillnad.

Värt att notera är att man inte behöver tjata på elever som sköter sitt skolarbete och klarar av att styra sig själv till arbete. Om sådana elever undantagsvis tar en mikropaus på Facebook vid lämpligt tillfälle är ju inte det något att uppröras över. Det är ju tvärtom bra för koncentrationen att pausa från arbetet med jämna mellanrum och om eleven på egen hand återvänder till uppgiften inom en rimlig tid är det ju bara att gratulera.

Musik

Något jag haft stor nytta av är att alla elever nu har möjlighet att lyssna på musik medan de arbetar. Hörlurar har jag i klassrummet (ca. 15 räcker till en klass, eftersom de flesta elever har öronsnäckor själv). Ska de arbeta på egen hand är det musik som gäller. En del elever jobbar hellre utan och det funkar bra eftersom det nästan alltid är tyst i klassrummet. Eleverna brukar använda Spotify, Youtube eller mobiltelefonen för att lyssna på musik. Alla varianter är okej. Jag brukar be dem att ha färdiga spellistor eftersom det bryter koncentrationen om de ska sitta och hitta nya musikvideos på Youtube hela tiden.

Detta funkar som en hjälp för de flesta elever. En del spenderar dock för mycket tid åt att lyssna OCH titta på musikvideos på Youtube eller är benägna att utdraget och omständligt leta ny musik efter varje låt. Då får man diskutera med eleven hur man ska göra för att musiken ska hjälpa dem i stället för att störa i tid och otid. I vissa fall kommer man fram till att det är bättre att inte lyssna på musik överhuvudtaget.


5 kommentarer:

  1. Hej Camilla! Pingis Peter här.
    Har smygläst din blogg en tid tillbaka, för efter ca 30 år av intresse för datorer, elever, lärare, kommunikation och samspelet de imellan har ledningen för skolan med One-2-One åter hamnat i okunskapens bokskog, tycker jag.
    IT-tekniken är ett stort ämnesområde som ansvariga/resurser inom kommun eller skolan anser sig inte kunna eller för den delen inte behöver veta något om, och så länge det är så kommer pedagogiken alltid vara "efter" brukarna, eleven eller "kunden".
    Hur mycket tid går åt att fundera, kontrollera och tillrättavisa elever vart de inte skall/bör surfa till under lektionen eller övningen? Från vilket håll ser(övervakar)läraren elevens skärm?
    Lär dig känna igen hur Spotify ser ut?
    För mig helt fantastiska frågeställningar och konstiga enligt min mening.
    På en vanlig privat arbetsplats finns lösningar till sådana tidstjuvar och skolan skall bl.a lära för arbetslivet eller hur...

    SvaraRadera
  2. Många frågor... och ett annat perspektiv, vilket alltid är intressant. Jag betar av!

    Eftersom du har smygläst bloggen ett tag (på jobb;)?) så vet du att övervakning inte är temat för bloggen eller det som jag ser som mitt huvuduppdrag som lärare. Jag är pedagog, inte övervakare. Oavsett hur och oavsett vad vi gör måste jag dock ha en god översyn och veta vad mina elever har för sig i klassrummet.

    Det finns ansvariga på Utbildningsförvaltningen i Malmö kmomun som kan de tekniska bitarna av IT, men de ska tillgodose en uppsjö av olika önskemål från alla stans kommunala gymnasieskolor och följa lagar om upphandlingar osv. Inställningen bland beslutsfattare här är inte att man inte behöver kunna, utan det jobbas kontinuerligt med olika lösningar.

    Jag vet att det finns system för att kontrollera webben och stänga av eller blockera sidor på arbetsplatser. Jag hade verkligen inte själv velat jobba på en sådan arbetsplats och väldigt många (de flesta hoppas jag) arbetsplatser ger också sina anställda förtroendet att få saker gjorda utan övervakningssystem. Våra elever måste vara redo för dessa arbetsplatser också!

    Med det sagt, kan jag hålla med om att vi ibland hade varit betjänta av ett system där vi kan t.ex. stänga av webben vid enstaka tillfällen i enstaka klassrum, eller formulera uppgifter där eleven endast har tillgång till VISSA webbplatser. Det har länge ryktats om och florerat historier om sådana system, men jag ännu aldrig hört någon kunna ge konkreta exempel på skolor/arbetsplatser där dessa finns, fungerar smärtfritt, och är enkla att hantera. Om DU vet var vi kan få tag på ett sådant...berätta det gärna:)

    Känna igen Spotify? Jag tycker att om man jobbar som lärare och ska utveckla kunskaper och färdigheter hos ungdomar, så måste man hålla sig någorlunda a jour med de medier eleverna använder, och om man i dagsläget inte vet hur eller vad Spotify/ Youtube/ Facebook ser ut och fungerar på ett ungefär - ja - då tycker jag faktiskt man har misslyckats med det.

    Kommentera gärna igen, och fortsätt för tusan smygläsa:)

    SvaraRadera
  3. men vänta, det är något fel på den här bilden...

    Jättebra tips Camilla, men det är något fel på den här bilden. Varför sitter eleverna på rad, vända mot läraren (katedern)? Jag tror den stora utmaningen för skolan är att man måste tänka på hur man undervisar med IT mer än hur man använder IT i undervisningen.

    Om uppgifterna var anpassade till möjligheterna, skulle inte problemet finnas överhuvudtaget. Bland datorernas främsta egenskaperer är att de är personliga (PC=personal computer) och möjliggör att upplösa begreppen tid och rum.Se även vad elever kan tycka: http://www.kristinaalexanderson.se/2011/01/29/en-elev-berattelse-om-skolvardagen-med-en-till-en-eller-varsin/

    /Ulf

    SvaraRadera
  4. Gött att hitta en lärare som tänker framåt och som dessutom bor i världens bästa stad. Tack för framtidstro och pepp i den annars så dystra tentaperioden. //Lina

    SvaraRadera
  5. @Ulf: absolut Ulf! Men det ena utesluter inte det andra. En enda bild från en enda lektion kanske inte måste få representera alla, men visst har du en poäng!

    @L: tack:D Och lycka till med tentorna!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...