Man kan lugnt säga att den sociala aspekten genomsyrar det mesta av webben sedan ett par år tillbaka. Allt kan gillas, favoriseras, kommenteras och diskuteras. Och detta är bara de sociala handlingar som erbjuds på de flesta handels- och publiceringssajter. Naturligtvis finns också de renodlat sociala sajterna där den digitala samvaron står i centrum: Facebook och Twitter för att nämna några centrala giganter.
Begreppet irl (= in real life) känns numera förlegat och får en mer att tänka på svunna tider, då Internet präglades av anonymitet. Diskussioner kring säkerhet och fula gubbar florerade. Idag är det inte många som drar sig för att väldigt öppet och ibland något gränslöst visa vem de är med all tänkbar tydlighet. I Facebookgänget får du inte ens vara med om du är anonym. Facebook klagar ifall du har en tydligt "anonym" identitet. och inte många försöker slingra sig. Vad är poängen med Facebook om folk inte kan hitta dig, och inte vet vem du är?
Som jag skrivit innan i inlägget Twitter - och kvinnan med två ansikten suddas gränserna mellan det privata och professionella lätt ut i de sociala medierna. I framtiden lär fler roller och indentiter blandas ihop. Den generation som sedan tidig tonår figurerat på Internet och skapat sig en digital identitet som med tidens gång kan bli rätt fyllig, kommer i livets olika skeden att få tillfälle att fundera över hur sjutton de ska sudda ut det förlutna eller stöpa sig själv i nya former. Övergångarna från studentliv till arbetsliv, från singel- till parliv, från barnlöshet till föräldraskap och, slutligen från arbetsliv till pension, kommer alla att ge oss anledning att begrunda de digitala versionerna av våra jag. Sanningen är att vi idag inte har någon egentlig, sakligt grundad översikt över vad eventuell social gränslöshet på webben kan innebära för oss i framtiden.
Social Media 01 by Rosario Ochoa (CC BY 2.0) |
Den som har varit försiktig, betänksam och selektiv när det gäller statusuppdateringar, bilder och kommentarer kommer kanske att klara de här övergångarna bättre. Eller så kommer så många att "lida" i sviterna av åratals medial överexponering att ingen kommer att känna sig villig att döma andra, av rädsla för att ens egna aktiviteter ska synas mer ingående. Vill man vara positiv kan man hoppas att detta kommer att göra mänskligheten mer förlåtande, vidsynt och accepterande.
Ska man återkomma till hur ens digitala identitet kan påverka den professionella sfären kan man konstatera att värdet av det man tidigare kallade ett "stort nätverk" har en helt annan tyngd idag. Man kan lätt föreställa sig att det är mer effektivt att skicka ut en efterlysning via sitt sociala medienätverk, där alla på en sekund kan se ens önskan om sommarjobb, uppdrag, lägenhet, eller borttappad DJ-dator (Mark Ronson i förra veckan), än vad det tidigare var att ringa till alla i Rolodexen för att förhöra sig om samma sak. Naturligtvis kunde man väl sätta sin sekreterare på det, men då skulle hon ju kanske inte hinna knattra in morgonmötets viktiga PM på skrivmaskinen.
Webtreats Social Media Magic Marker Icons by webtreats (CC BY 2.0) |
Ens professionella validitet och värde speglas ju också i de profiler man har på nätet. På Twitter skapar musiker en fanbase genom att belöna retweets med att idolen följer en. Eller, om man ska vara cynisk, att idolens assistens följer en. Har du tillgång till en del nyckelperoner med tusentals viktiga kontaker på Facebook eller LinkedIn ökar du dramatiskt dina chanser till arbetstillfällen, men också det faktum att dessa viktiga personer har valt att följa eller liera sig med dig är naturligtvis en signal till andra att du också är lite viktig.
Cross, St Pancras Old Church, London by GanMed64 (CC BY 2.0) |
Avslutningsvis. Vid årsskiftet kunde man på Facebook få en vacker, snirklig sammanfattning i text av sitt Facebookår. Det var trevligt och lite vemodigt. Med denna i åtanke kan jag redan för mitt inre öga se den app, som i livets slutskede samlar in all den information som under ens livstid publicerats på webben, för att effektivt bearbeta, frisera och producera en multimedial (och interaktiv) dödsruna av den sociala varelse som varit - du.
Jag har gått med i ett kommunikatörsnätverk på jobbet vilket har klubbstugan på Facebook. Jag har en strikt jobb-sida på Facebook, om man säger så. Och tänkte nätverket var bra för att hitta folk och kommunicera med dem. Men för att veta vad de andra dryga 50 befinner sig inom den Stora Organisation som jag jobbar på måste jag öpppna deras profiler och där bana mig väg genom bilder på barnbarnen och uppgifter om filmintressen,etc. Känns grötigt.
SvaraRaderaJag är med i några diskussionsgrupper på Linkedin och där slipper man få veta en massa privatsaker om folk, slipper Gilla dem,etc. Jag hoppas utvecklingen går dithän att användare av sociala medier väljer kanal för respektive syfte och inte lägger alla ägg i samma korg. Precis som vi har roller i det analoga livet utan att vi tänker på det, men när vi tänker på det så kommunicerar vi och socialiserar oss vanligtvis på olika sätt med chefen på jobbet, grannen därhemma och barndomsvännen. Jag ser ingen fördel i att de här psykosociala rågångarna, eller vad jag ska kalla dem, ska upphöra. Jag vill inte veta allting om en mänska jag ska ha en professionell kontakt med. Det räcker med det jobbrelaterade. Men då är Facebook det sämsta verktyget ett nätverk för kommunikatörer kan hitta tror jag. Det här vågar jag inte publicera på nätverkets sprillans nya facebook-sida... Vad tycker du?
Nej, det kanske inte känns så positivt att yxa ner hela forumet offentligt om det precis sjösatts, men det finns alternativ och man kan ju formulera ett föreslag, eller lyfta eventuella problem till diskussion.
SvaraRaderaSom jag uppfattar det ville ni ha Facebook-sidan mer som Rolodexen? Ett ställe att samla kontakterna på, och för intern kommunikation? I såfall skulle jag snarare rekommendera Yammer. Det är ett socialt nätverk specifikt för företag. Man samlas genom att ha samma email-adress. (vi har alla @malmo.se t.ex.) och när alla är inne kan man både före offentliga diskussioner i Facebook-form och skriva privata meddelanden. Man kan också bilda grupper inom företaget. Yammer är gratis.
Att förelå ett alternativt verktyg för kommunikation behöver ju inte uppfattas som negativt. Det handlar nog mer om hur man lägger fram det. Andra kanske känner som du? Facebook är bra för marknadsföring utåt mot kunder, men kanske inte för kommunikation inom företaget.
Titta på Yammer, se vad du tycker. Återkom gärna.
Vad menar du med social?
SvaraRaderaÄr det för att allting numera kan ske på distans men i realtid som det blir socialt?
Forna tiders brevskrivning med svar i vändande post,
hur icke social var den?