Framför mig på skrivbordet ligger också den resterande rättningshögen från Malmo2058. Hälften har jag kvar. Sedan 8.20 har jag suttit, och nu, nästan två timmar senare är jag fortfarande på den första elevens produktion. Målet att bli färdig med det här bedömningsarbetet idag känns plötsligt fjärran, och jag börjar i stället tänka på hur viktigt det är att vi ger eleverna möjlighet att både diskutera det här med arbetsmiljö och koncentration och låta dem pröva på och jämföra olika sätt att arbeta.
Jag drar mig samtidigt till minnes någon undersökning jag läst (kanske i tidningen Modern Psykologi?) som drar slutsatsen att vi har blivit bättre på att multi-taska, men sämre på att föra djupare resonemang, och säga mycket om lite. Visst finns det ett värde av att hålla många bollar i luften (CV:ts viktigaste klyscha idag?), men det är ändå min fasta övertygelse att något av det vackraste som finns är en människa som i ett koncentrerat flow pressar sina tankar och idéer vidare till nästa utpost, och möter sin egen intellektuella potential i dessa hjärnans utmarker.
T Hoffarths The Trona Pinnacles from Flickr (CC BY-NC-ND 2.0) |
Det är en oerört viktig diskussion du tar upp. Som lärare har jag i flera år varit väldigt ikt-tillvänd. Det är inte förrän kanske det senste året när jag på nära håll varje dag ser vad som händer med min egen tonårsdotter, som jag börjat fundera på allvar. Vad gör den ständiga uppkopplingen via dator och telefoner med vår koncentrationsförmåga och vad gör det ständiga ögnandet på datorskärmen med vår läsförmåga?
SvaraRaderaEtt av läsprojekten för sommaren blir Nicholas Carr´s senaste bok The Shallows: What the Internet is doing to our Brains. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0393072223
Någon som läst den redan?