Del av bild från artikeln på Mashable: For Students, What is the "Facebook Effect" on grades . |
- Studenter som är mycket på Facebook pluggar mindre och får sämre betyg fast de inte tror det. Twitteranvändare däremot får lite bättre betyg. Go figure.
- Flitiga Facebookare känner större samhörighet och är mer engagerade i studentlivet, men de som inte använder så mycket Facebook jobbar mer och tjänar mer pengar.
- Studenter som tvingades stänga av Facebook i 24 timmar kände sig bortkopplade från omvärlden och saknade nyheterna. De visade också besvärande tecken på abstinens.
- Att uppdatera sin Facebookprofil höjer självkänslan... De som gör det för ofta blir narcissistiska.
Resultatet presenteras kortfattat, skriftligt, men ställer också uppför- och nackdelarna i lättillgänglig och underhållande bildform (se ovan). Något att diskutera med eleverna på engelskan kanske?
Intressant studie. Personligen har jag nog anat att det kan vara så här. Facebook splittrar uppmärksamheten. Så är det hos mig själv och jag tror att det kan hindra struktur och djupförståelse hos studenter om man låter "fejan" avbryta inlärningen för ofta.Kanske finns det fler studier/forskning kring detta?
SvaraRaderaJa, finns det inte, lär det ju komma. lite förvånande ändå att Twitter hade motsatt effekt tycker jag!
SvaraRaderaEn färsk svensk studie finns här:
SvaraRaderahttp://hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:535346/FULLTEXT01