Foto: Camilla Nilsson |
Jag började med att trycka ut (skäms på mig) och organisera deras bidrag i kronologisk ordning, elev för elev. Överst satte jag de mål och betygskriterier vi gått igenom inför arbetet med blogginläggen och temasidorna, samt en notering om eventuella muntliga bidrag som också skulle bedömas.
Då var det bara att sätta igång. Jag läste bidragen och gav feedback på texterna individuellt, och strök med markeringspenna över de betygskriterier eleven uppfyllde. Sedan upptäckte jag något alldeles underbart. Alla elever har producerat ca. 4-10 bidrag var. Det blev genast väldigt tydligt vilka mönster det fanns i deras produktion, både positiva och negativa. Dessa har jag naturligtvis haft ett hum om tidigare, men nu blev det glasklart och väldigt lätt att peka på. Dessutom finns det möjlighet att säga något om elevens utveckling, även om det är över kort tid.
Ett aber bara. Jag inser naturligtvis vilket värde den här responsen kan ha för elevernas prestationer i de nationella proven i nästa vecka. Men: 187-11=176. Klockan tickar alltså på om det jag ska hinna få ut all den finfina responsen till fler än två elever. Hoppas det blir dåligt väder till helgen?
Tack för ett underbart inlägg! Jag ryser igenkännande! :-)
SvaraRaderaVilket fantastiskt fint arbete. Ni är ett inspirerande föredöme. Hemsidan är mycket fin och har intressant innehåll. Härligt att du delar med dig!
SvaraRaderaTack Lotta och Elisabeth! Ja, något bloggande blir det inte efter ett sånt här projekt. Hälften är klara och bedömda... hälften kvar...
SvaraRadera