fredag 18 mars 2011

Wasteson tar grepp på upphovsrätten

En god kollega i Simrishamn (Österlengymnasiet) går på sin blogg,  http://cwasteson.blogspot.com/, grundligt igenom det regelverk som finns kring upphovsrätten i skolan. Hennes blogg går under en Creative Commons licens som innebär att jag får återpublicera hennes artikel under förutsättning att samma licens gäller och att jag anger källan. Läs och få svar på många frågor som dyker upp i vardagen.

1) Vilka upphovsrättsliga problem stöter du på om du vill visa film i din klass?

on Flickr. (CC BY-NC-SA 2.0)


Tyvärr får man inte ens i undervisningssyfte visa filmer som man lånat på biblioteket, hyrt eller köpt privat. Vill du visa film i klassrummet så är det därför enklast att välja en film ur AV-Centralens utbud och de har faktiskt en hel del att välja mellan. Nackdelen med detta är att det tar tid att beställa och få filmerna och ibland kan de dessutom redan vara upptagna. En del material går att strömma och då kan du och dina elever se materialet direkt via en dator, projektor och ett par högtalare. För oss i Malmö kan man också vända sig till Pedagogiska centralen.


Vill du citera film är det fritt fram att visa korta filmsnuttar, även utan att du köpt filmvisningsrättigheter. Filmklippen måste dock vara så korta att det är uppenbart att de bara fungerar som komplement till övriga delar i undervisningen. Citaten kan till exempel vara korta illustrationer av det du talar om eller ge inspiration till fortsatta diskussioner.

2) Vad säger bonusavtalet om rätten att kopiera?

Bonusavtalet är ett kopieringsavtal som de flesta skolor har med Bonus PresskopiaDet innebär i stora drag att du som lärare för eget bruk får lov att göra en fullständig kopia av alla offentliggjorda svenska och utländska verk, såväl analoga som digitala. 

Till dina elever får du bara kopiera material för att komplettera andra förlagsutgivna läromedel. Kopiorna får alltså inte ersätta inköpta läromedel. Du får bara kopiera eller skanna högst 15% av antalet sidor i en bok till dem, och inte mer än totalt 15 sidor ur en bok/kalenderår och grupp. Om avsnittet som ska kopieras är någon sida mer än 15 sidor, får du kopiera hela avsnittet, annars får du göra urval ur texten. 

Tänk på att respektera den ideella delen av upphovsrätten genom att göra en tydlig källangivelse, som talar om varifrån materialet kommer. Detta gäller både texter och bilder.

By Stephen Downes on Flickr. "Copyright?" (CC-BY-NC 2.0)
3) Vilka regler gäller för digitalisering av upphovsrättsligt skyddat material, till exempel när du vill skanna in bilder som du vill använda i din undervisning?

Om du skannar in ett material gäller samma begränsningar vad gäller antal sidor som om du hade gjort papperskopior. Du får distribuera materialet direkt till dina elever via skolans interna nätverk, ett usb eller e-post. Däremot kan du inte lägga ut det på nätet så att vem som helst får tillgång till det.

Vill du till exempel skanna in en bild som du vill använda som overhead eller i ett presentationsprogram i stil  med PowerPoint, så går det utmärkt. Tänk bara på att du alltid måste uppge din källa.

Däremot är du inte fri att sedan lägga ut materialet digitalt, inte ens på skolans interna nätverk. 

Ett sätt att komma runt detta är att be om upphovsmännens tillstånd om att få lägga ut det. Ett annat sätt (som är mycket enklare) är att använda bilder och annat material som du redan från början vet att du får lov att använda. Sök till exempel efter bilder med Creative Commons-licens. Ska du använda dem i undervisningssyfte och du inte tänker manipulera dem (redigera dem) så kan du välja vilken bild som helst med Creative Commons-licens (du behöver alltså inte sätta dig in i de olika typerna av Creative Commons-licenser). Glöm dock inte att skriva varifrån du hämtat dem. Den ideella upphovsrätten gäller alltid (oavsett andra avtal).


"Copyright sign made of jigsaw puzzle pieces separated" by Horia
Varlan on Flickr. (CC BY 2.0)
4) Vilka möjligheter/hinder finns det om du vill ladda ner texter, bilder, ljud och musik från Internet som du ska använda i din undervisning?

Vill du bara använda delar av det för att visa och diskutera det med dina elever i klassrummet, så funkar det ofta bra i enlighet med citaträtten. 

Vill du däremot använda materialen i sin helhet och/eller sprida det till elever som varit sjuka eller till andra som skulle kunna vara intresserade är möjligheterna mer begränsade. Då måste du vara mycket noga med upphovsrätten. 

Står det inte uttryckligen att materialet ligger under en Creative Commons-licens, bör du fråga om du kan få använda materialet i din undervisning. Det är lite omständligt och tar tid, men jag har bara positiva erfarenheter av att fråga om lov. Alla jag har frågat har svarat på frågan och alla har ställt sig positiva (IKT-skafferiets Camilla instämmer med emfas.) Kanske blir de glada och lite smickrade över att vi är intresserade av deras arbete? Det är rimligt, för vår användning av deras material är inte något hot. Det minskar inte deras inkomster, utan gör att de får mer uppmärksamhet.

Vad gäller musik och radioprogram, har skolorna avtal med STIM. Du får inte göra egna inspelningar eller olagliga nerladdningar (det vill säga sådana som inte är fria och som du inte betalat för). Däremot får du gärna spela privata skivor, lyssna på på Sveriges Radios program på nätet och se på SVT.play tillsammans med dina elever.

Vill du läsa mer?

Skolverket har skapat 5 lärarhandledningar som behandlar olika delar av upphovsrätten. De är väldigt bra och dem hittar du här:  http://kollakallan.skolverket.se/upphovsratt/lararguider/
Här kan du läsa kopieringsavtalet som gäller för de flesta kommunala grund- och gymnasieskolor:  http://www.bonuspresskopia.se/texter/read.php?mid=574

3 kommentarer:

  1. Hej! Visst är det bra med CC - ett enkelt sätt att hjälpas åt att skapa och sprida!
    Vänliga hälsningar från Charlotta Wasteson på Österlengymnasiet i SIMRISHAMN ;-)

    SvaraRadera
  2. Förlåt, Lotta! Jag har ögonaböj ändrat:)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...