Lärarnas Riksförbund har gett ut en rapport med namnet "Elever och lärare online - var går gränsen?". I en undersökning med 500 elever, 500 föräldrar och 500 lärare har de ställt frågor som rör främst kontakten mellan lärare och elever i sociala medier samt hur lärarnas tillgång till datorer ser ut. I rapporten har de presenterat en del intressanta slutsatser som jag citerar:
Sociala medier har kommit för att stanna och det är dags för skolan att finna vägar för att dra nytta av de fördelar som sociala medier för med sig.
Det är väldigt skönt att lärarnas egen organisation på ett klart och tydligt sätt ger sociala medier en särställning som ett verktyg i undervisningen. Det räcker inte längre att använda webben som uppslagsverk, man måste utnyttja de sociala kontaktytor webben erbjuder. Vidare observerar rapporten att:
Detta [användandet av sociala medier] ska bejakas men de sociala medierna kan aldrig ersätta det personliga mötet mellan lärare och elev. Ju mer arbete som förläggs till internet, desto viktigare blir också mötet med läraren.
När man pratar om webben och sociala medier märks det ibland att folk förutsätter att mötet i klassrummet ska
ersättas med mötet på webben. Inget kunde vara längre från sanningen. De sociala medierna underlättar och stärker
hela interaktionen mellan elev och lärare. LRs linje att användandet av sociala medier och webben snarare kräver en större lärarnärvaro än tvärtom, är helt korrekt.
Tack för ett intressant inlägg!
SvaraRaderaJust precis! Jag börjar bli lite mätt på alla som ryggar för sociala medier och säger "jag vill träffa människorna jag jobbar med". Det vill jag också, men på fler sätt än tidigare med alla nya möjligheter.
SvaraRaderaVad skönt att vi blir fler och fler:)
SvaraRadera