Mitt försök till läsecirkel på Fajsan är ännu i sin linda:) |
- Eleven måste ha tagit studenten (dvs. jag är inte längre elevens lärare)
- Vi har haft ett utbyte som kan vara intressant även om jag inte är elevens lärare
- Eleven måste fråga mig
För närvarande har jag en läsecirkel (öppen för alla) som precis är igångsatt, samt en grupp som jag startat med min nya mentorsklass (endast jag och eleverna har tillträde). Det visade sig nämligen att inte alla hade mailadresser de kollade dagligen (är mail på väg ut?). På Facebook hängde däremot alla, och här kan man ju både skriva meddelanden, chatta och lägga upp länkar och annat. Möjligheter att skapa en effektiv kommunikationskanal med eleverna utan att bjuda in dem (eller sig) i det virtuella privatlivet är mycket goda! Våga prova!
Jag har inrättat klassgrupper för klasserna på JK med namnstrukturen JK+året de påbörjat studierna (exempelvis JK10 för årets ettor).
SvaraRaderaDessutom har jag i anknytning till detta skapat ett särskilt FB-konto som avsiktligt är utformat för att kunna "addas" av elever som fortfarande går i skolan. Dvs ett konto där personliga detaljer är synnerligen sparsmakade, men som kan fungera som plattform för elevinformation eller pedagogiska tips till elever som spenderar halva den vakna tiden på FB.
För det "riktiga" FB-kontot tycker jag dock dina riktlinjer för att bara acceptera exelever är lämplig.
Intressant läsning och bra tips!
SvaraRaderaJag har ofta en eller flera elever per klass som inte är med i FB och till och med är emot FB. De gillar inte fenomenet - antingen är de emot principen eller så är de genuint ointresserade. Oavsett vilket har det inte känts bra att tvinga dem att skapa konton där.
Därför har jag inte ännu prövat att använda FB i undervisningen. Men visst skulle det kunna vara smidigt - i alla fall om läraren och/eller eleverna inte behöver hålla på och laborera med flera olika FB-identiteter - då tycker jag att det förlorar i smidighet och charm direkt. Men det där med slutna grupper på FB är ju supersmidigt om man vill ha stängd dörr till klassrummet för att skapa lite större trygghet för eleverna. (En annan möjlighet är att på mer öppna forum köra med pseudonymer.)
Öppna bloggar tycker jag kan funka lika bra (men är nog mer arbetskrävande?). De kräver i stort sett inget mer av eleverna än att de är uppkopplade.
Självklart ska ingen tvingas vara med i FB, men för de som ÄR med kan en lärarnärvaro där vara av godo, inte minst ur mentorssynvinkel. Men om man lägger ut information på FB, så måste man se till att samma info finns tillgänglig på exempelvis PedNet. Annars blir det ett implicit tvång för eleverna att gå med i FB.
SvaraRadera