måndag 16 augusti 2010

IKT-inventering inför hösten

I mitt inlägg IKT, skolan och tiden skrev jag tidigt i våras om hur man i arbetslaget behövde diskutera och planera för att göra arbetet med IKT-redskap så effektivt som möjligt. Inlägget är inte långt och väl värt att läsa, men lider ni av akut tidsbrist så här i början av läsåret summerar jag kardemumman här:
  • Tänk långsiktigt!
  • Inventera behov och önskemål
  • Inte mer än ett större projekt i taget
  • Arbeta ämnesöverskridande
  • Minimera antal verktyg och konton
  • Välj verktyg och tjänster med omsorg
När vi gjort detta i mitt arbetslag återkommer jag med en översikt av det vi kom fram till. Redan nu kan jag dock säga att det jag kommer att pusha hårdast för av allt är att alla elever har ett Google-konto. Med Google Docs kan de samverka kring texter, dela dem med andra och spara i molnet. De får också möjlighet att skapa eller medförfatta en blogg med hjälp av Googles Blogger. Detta är bara ett fåtal av de tjänster som Google erbjuder, men båda är viktiga och kan användas i olika ämnen och i många olika sammanhang. Kommentera gärna vilka tjänster eller redskap ni kommer att prioritera i ert arbetslag.

2 kommentarer:

  1. Jag tar mig härmed friheten att erinra om resultatet av den forskning, som jag haft möjlighet att ägna mig åt under senare år och som jag önskar skulle kunna få viss betydelse för den fortsatta utvecklingen avseende användningen av IKT i lärandets tjänst. Min förhoppning är, att denna uppfattning ska kunna delas av dem som är verksamma inom detta område. Anledningen till att jag härmed återkommer är att få veta hur man uppfattar ett arbetssätt som detta. Jag vore därför tacksam, om du vill ta dig tid att besöka bifogad hemsida jämte länkadresser.

    Hur kan vi idag utforma ett lärande arbetssätt för en undervisning i morgondagens skola?
    Ett tänkbart förslag har jag formulerat på min hemsida www.123minsida.se/learningICT. Här presenteras bakgrunden till, det teoretiska innehållet i samt själva tillämpningen av ett lärande arbetssätt med datorstöd. För en mer detaljerad beskrivning av arbetssättet kan jag rekommendera ett besök på följande två webbadresser:

    http://www.scribd.com/doc/30271081/Ett-larande-arbetssatt

    http://etjanst.hb.se/bhs/ith/1-00/ss.htm.

    Mitt förslag om framtidens lärande utgår bl.a. från uppfattningen, att elever i samverkan skapar kunskap utifrån insamlad och källkritiskt granskad information i stället för att fungera som enbart mottagare av information. Det handlar i allt väsentligt om en social och kritiskt granskande skapelseprocess i det livslånga lärandets tjänst.

    Känn dig alltså varmt välkommen att besöka min hemsida jämte länkar, vilka handlar om ett lärande arbetssätt med IKT och hör sedan gärna av dig med frågor och/eller synpunkter!

    Varma sommarhälsningar
    Stefan Svedberg

    SvaraRadera
  2. Det ska jag ta och göra Stefan. Jag har nyligen fått tid avsatt i tjänsten i form av nedsatt undervisning till att ägna mig åt dessa frågor. Jag återkommer!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...