Det känns som om tiden för innovativa lösningar kring IKT och pedagogik är över för den här terminen. Kvar finns högar av nationella prov – svenska och engelska – elever med omprov och kompletteringar att göra, och en aldrig förut skådad verksamhet utanför skolan för våra elever. Hälften av mina tvåor kommer jag knappt att se under maj månad. Sedan är det betyg. Nu gäller det att få så många som möjligt i mål helt enkelt.
För att förlusta mig i denna hektiska tid har jag inhandlat en iPhone. Jag har delvis motiverat köpet med att det kommer att revolutionera min undervisning, så ifall någon känner till någon app som skulle kunna realisera detta hastigt ihopsnickrade argument får ni gärna höra av er. Jag har redan hittat en lustig amerikansk en som räknar ut vad eleverna ska ha för betyg åt en. Det känns väl sådär seriöst om man förlitar sig på en mobiltelefon i sin myndighetsutövning.
Innan terminen är över hoppas jag att jag hinner sätta mig ner och blicka framåt. Sedan eleverna fått sina datorer har det blivit en del skjutande från höften. Inför nästa läsår hade det känts skönt att lägga upp en mer långsiktig strategi i arbetslaget, som kan göra att eleverna får mesta möjliga kunskapsutdelning av sin elevdator.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar