I senaste numret av tidsskriften Vitalt vetande (1/2010) försöker Åsa Fagerström finna svar på frågan om den digitala informationsfloden ligger oss i fatet eller tvärtom är utvecklande. I artikeln berättar professor David Meyer (University of Michigan) att vi bara är hälften så produktiva när vi arbetar med många olika saker samtidigt. Han liknar det till och med vid marijuanarökning och säger att vi sänker vår IQ-kvot med tio enheter när vi multi-taskar för intensivt. Faran inför framtiden är att generationer kommer att förlora förmågan till djupare, koncentrerad tankeverksamhet och att potentiella genier därmed går förlorade.
Torkel Klingberg, professor på Karolinska institutet i Stockholm, är inte lika orolig. Han menar att det inte är konstigt att vår kapacitet sänks när vi sysslar med olika uppgifter samtidigt. Detta avhjälps dock av att vi när det behövs stänger av några informationskanaler. Dessutom kan man träna upp arbetsminnets kapacitet med så mycket som 15% och detta anser Klingberg är en uppgift för skolan.
Jag måste säga att jag känner igen mig själv i bilden som splittrad digijunkie. Tilläggen i min webbläsare vippar till när jag får mail i Gmail, min jobbmail plinkar varje gång det trillar in något där, min fantastiska nya iPhone tänds när det händer saker på facebook, och SMS:en trillar in med röda små signalsiffror. Ofta upplever jag att jag gör lite här och lite där och att koncentrationen blir lidande. Ska jag rätta och bedöma uppsatser – ja – då isolerar jag mig. Inget annat funkar.
Att stänga av de sociala medierna är dock inte självklart. För egen del behövs en speciellt krävande situation, såsom uppsatsrättning, samt en gnutta piska för att jag ska lyckas med det. Att det måste vara än svårare för eleverna som har levt hela sina liv plaskandes i infofloden, är inte svårt att förstå. Jag håller med Klingberg om att skolan måste bli bättre på att hjälpa eleverna med att förhålla sig till det digitala flödet. Hur det ska göras är jag inte lika klar över, men det ska jag ta och fundera på den närmsta tiden. Förhoppningsvis återkommer jag inom kort med konkreta, effektiva lösningar. Om jag inte distraheras på vägen förstås.
Hur kan vi idag utforma ett lärande arbetssätt för morgondagens skola? Ett tänkbart förslag har jag formulerat på min informationssida http://www.123minsida.se/ICTlearning
SvaraRaderaHär presenteras bakgrunden till, det teoretiska innehållet i samt själva tillämpningen av ett lärande arbetssätt med datorstöd (IKT). För en mer detaljerad beskrivning hänvisas till adressen http://www.scribd.com/doc/30271081/Ett-larande-arbetssatt
Mitt förslag om framtidens lärande utgår bl.a. från uppfattningen att elever i samverkan skapar kunskap utifrån insamlad och källkritiskt granskad information i stället för att som tidigare fungera som enbart mottagare av information. Det handlar med andra ord om en social, kritisk och kreativ skapelseprocess i det livslånga lärandets tjänst.
Känn dig alltså varmt välkommen att besöka min informationssida om ett lärande arbetssätt med IKT och hör gärna av dig med frågor och/eller synpunkter!
Med vänlig hälsning
Stefan Svedberg
fil.lic. i pedagogik
Tack Stefan! Sidan är tillagd i min ska-göra-mapp och jag ska susa förbi så fort jag hinner!
SvaraRadera